Deprecated: str_replace(): Passing null to parameter #3 ($subject) of type array|string is deprecated in /customers/1/8/2/tvaparskor.com/httpd.www/wp-includes/rewrite.php on line 500 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/1/8/2/tvaparskor.com/httpd.www/wp-includes/rewrite.php:500) in /customers/1/8/2/tvaparskor.com/httpd.www/wp-content/plugins/onecom-vcache/vcaching.php on line 595 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/1/8/2/tvaparskor.com/httpd.www/wp-includes/rewrite.php:500) in /customers/1/8/2/tvaparskor.com/httpd.www/wp-content/plugins/onecom-vcache/vcaching.php on line 603 På väg – Två Par Skor

På väg

Sitter nu i stuga i slalombacken uppe i Tänndalen. Det har tagit oss 3 dagar att komma hit. Starten i Grövelsjön började med uppförsbacke med sol i ögat. Sen blev det annat – nämligen vind, hård vind och regn OCH snö. Fick en riktig ansikts peeling! Lederna är lätt att hitta. Och den första dagens terräng var rätt lätt vandrat. Eller var det bara vi som var så lätta på foten. Båda två tycker att ryggsäckarna är lätta! Vi vandrade på tills vi blev trötta. En bit förbi Storrödtjärnstugan. Här slår vi upp vårt tält ett stenkast från leden. Om det var kallt? Ja! Dubbla långkalsonger, fleece och dun väst. Skaljackan fick fungera som övertåg. Har just kommit in i Rogens naturreservat. Det vi har läst om detta reservat är STENAR och åter stenar! Hur långt vi gott i km vet vi inte riktigt ty Frits Garmin visar idag 34km men det tror vi inte på. Läser man kartan borde det vara ca, 22km så härefter mäter vi våra vandrings kilometrar på kartan.
Dag 2 in i Rogens stenrike. Och där finns faktiskt inte bara sten. En riktig urskog går vi genom hela dagen. Gamla, döda, torra och förvridna furor står eller ligger överallt. Och där emellan ser man en massa sjöar som är sådär långsmala och utspridda som bara inlands isen kan forma vår vackra natur. Vi hade tänkt oss till Skedbrostugan denna kväll men av allt sten stegande sade kroppen och knopen att nu räcker det. Det fanns faktiskt en slät stenfri plätt lagom för vårt tält. Ca 30km idag.
Dagens stenar har fört mig till min barndom och då till farmor Ida Johanna. Hon blev tidigt änka och uppfostrade ensam 6 barn och jordbruket därtill. Hon hade inte rest mycket under sitt långa liv. Nu reser vi nästan vart vi vill och kan skaffa oss de saker vi behöver. Jag minns att hon hade två suvernirer på hyllan som jag tyckte om. Det var två stenar plockade i Lappland dit hon varit på utfärd med Marthorna om jag minns rätt. De två stenarna hade en vacker, tunn, grön lav växande på sig. Just så har dagens stenar visat sig för mej.

Dag 3 fortsätter vi i stenriket. Vi går upp och vi går ner tycks det som hela dagen. Kall nordlig vind och då vet ni i vilken riktning vi går…norrut! Inget regn i sikte men solen har bara lyst över fjällen lite längre bort. Vi har vandrat mellan sjöar och stenhögar. Nu på eftermiddagen skulle vi pausa en stund i Broktjärnskojan och där satt två Skåningar som kändes bekanta. Det visade sig vara två Grönabandare. En trevlig träff. Vandrade vidare runt kalfjället Rödfjället i kallaste vinden och neråt mot Tänndalen. Kan nu konstatera att kartan visar inte alltid rätt. Fick fumla oss fram en bra stund innan vi fann leden över Tännån. Men nu sitter vi varma, ny duschade i Tänndalen. Imorgon tar vi sikte på Stor-Skarven.
Och när vi kommer hem ska Frits skicka sin Garmin tillsammans med en tub vaselin i en påse till tillverkaren med en hälsning att detta kan dom stoppa upp….!
Ps. I dag vandrade vi även i den svenska Myskoxens rike. Vi såg ingen oxe men på en av rös-stenarna hade den lämnat sin vinterpäls.
Godnatt, vi hörs!
Nina

5 svar på ”På väg”

1. Blir både sugen och lite avskräckt när jag läser om ert äventyr. Men väldigt kul att få följa med på vandringen här på bloggen.

1. Jaa, A-C, sugen eller ej… Ni hittar säkert andra resmål. Men fortsätt följ oss ty supprt behövs.
      Btw Tack för brunchen!

2. Vad kul att läsa att ni är igång och att det går fint! man går mentalt i era fotspår och känner igen varenda ställe. Vi hade svårt att hitta vägen ner till Tänndalen vi med, och irrade omkring på väg upp till Andersborg…
    Synd att klockan krånglar :-/
    Vi ser fram emot uppdateringarna. Fortsätt njuta av resan!
    /LeTrek-killarna

1. Tack killar!
      Vi har haft så otroligt stor nytta av er blogg så det är väl klart att vi ska göra om era ”missar” också 😉 (plus många helt egna. Se senaste inlägg) Glad midsommar till er. Hoppas vi träffas någon gång.
      Frits

3. Helt osökt kommer jag att tänka på Vörå! Vörå kallas ju Rågens rike och där finns massor av stenar. Dessutom hette min farmor också Ida Johanna och blev tidigt änka. Nå nu ska jag fortsätta läsa här. Jag har ju liksom inte kommiut till skott förrän nu, och då fick jag en puff inatt när jag drömde att jag kom till M-Market och du var där och handlade och jag inte täcktes fråga varför ni hade avbrutit vandringen! God fotsvettning!